
Kontrola sanepidu – kogo dotyczy?
Prowadzenie działalności objętej odgórnym nadzorem Głównego Inspektoratu Sanitarnego nakłada na przyszłych przedsiębiorców multum zobowiązań, w tym właśnie konieczność poddania się rutynowej kontroli sanitarnej. Jeżeli zatem prowadzicie lokal gastronomiczny lub salon beauty, dzień kontroli może nadejść niebawem… Konieczne jest prawidłowe przygotowanie! O lokal gastronomiczny – kawiarnię, food truck czy restaurację, należy dbać na każdym kroku. To jednak tuż przed planowaną kontrolą warto wcześniej sprawdzić, czy wszystko jest na swoim miejscu, a stan lokalu nie pozostawia wiele do życzenia. Kontrola sanepidu zostanie oczywiście wcześniej zapowiedziana! Urzędnik jest bowiem zobowiązany do przesłania właścicielowi punktu zawiadomienia o planowanej kontroli. Proceder ten powinien mieć miejsce między 7. a 30. dniem od daty doręczenia pisma. W innym razie zawiadomienie zostanie przesłane ponownie.
Jak widzicie, nie macie powodów do stresu – o ile w sanepidzie nie zostanie przedłożony donos o możliwych nieprawidłowościach bądź zagrożeniach w waszym lokalu. Wówczas kontrola zostanie przeprowadzona bez zapowiedzi… Jak zatem prawidłowo przygotować się do kontroli?
Kontrola sanepidu – jakie dokumenty będą potrzebne?
Decydując się na otwarcie lokalu gastronomicznego, należy nie tylko zarejestrować własną działalność, a także zgłosić się do sanepidu i stworzyć profesjonalny projekt technologiczny. Przedłożony w odpowiedniej dla waszej lokalizacji stacji sanepidowskiej i pozytywnie zaopiniowany projekt technologiczny jest podstawą do wejścia na rynek i rozpoczęcia pierwszych prac. Możecie mieć pewność, iż urzędnik sanepidu upoważniony do kontroli sprawdzi, czy wszelkie procesy technologiczne zawarte w dokumencie zachodzą zgodnie z aktualnie obowiązującymi wytycznymi sanitarno-epidemiologicznymi. Przygotujcie również książeczki sanepidowskie, dokumentację GHP/GMP oraz księgę HACCP. Upewnijcie się, że dokumentacja waszego lokalu znajduje się w ogólnodostępnym miejscu. Poszukiwanie w pośpiechu dokumentów to nic przyjemnego, a pracownik sanepidu z pewnością zwróci na to uwagę.
Jak dbać o lokal gastronomiczny?
Prowadząc własną gastronomię, zapewne zdecydowaliście się zatrudnić dodatkowych pracowników. Niezależnie od obejmowanych przez nich stanowisk do ich obowiązków należeć będzie także dbałość o porządek w lokalu. Przed rozpoczęciem działalności warto bowiem porozmawiać z nimi o normach panujących w firmie i zadbać o dobrą kulturę organizacji. Jeżeli wasi pracownicy zignorują tę kwestię, nikt inny nie zadba o stan lokalu. Pamiętajcie, że urzędnicy sanepidu przykładają szczególną uwagę do porządku i czystości. Nie wystarczy powycierać kurze dzień przed zaplanowaną wizytą! O lokal należy nieustannie dbać i eliminować możliwe nieprawidłowości. W sytuacji, gdy pracownik sanepidu zauważy nieczystość, nie spierajcie się ani nie kłóćcie. Sięgnijcie po ściereczkę i zetrzyjcie zabrudzenia. Dobre wrażenie to klucz do sukcesu!
Nie zapomnijcie również, iż stan techniczny lokalu oraz znajdujących się w nim urządzeń technologicznych ma niebagatelne znaczenie dla przebiegu całej kontroli. Jeżeli nie spełnicie ogólnych norm Głównego Inspektoratu Sanitarnego, zostanie to od razu wychwycone. Lokal powinien być czysty, a jednocześnie nie zagrażać zdrowiu i życiu pracowników czy klientów.
Czy warto bać się kontroli sanepidu?
Nie, nie i jeszcze raz nie! Wbrew pozorom pracownik sanepidu jest po to, aby wam pomóc. To właśnie on pozwoli wam polepszyć funkcjonowanie lokalu gastronomicznego z zachowaniem najwyższych standardów. Każdy ma prawo do błędu, a wszelkie niedociągnięcia nie oznaczają od razu negatywnej opinii. Jeżeli pracownik odpowiedzialny za przeprowadzenie kontroli zauważy pewne nieścisłości, umieści je w raporcie oraz poprosi was o ich naprawę do czasu kolejnej kontroli. Zachowajcie spokój i nie stresujcie się niepotrzebnie. Kontrola sanepidu to w końcu nic strasznego.