Co to jest podsłuch?
Często zwane pluskwą urządzenie jest miniaturowym nadajnikiem radiowym połączonym z mikrofonem. Jego działanie opiera się na radiowej transmisji dźwięków – podobnie funkcjonują radioodbiorniki. Zadaniem podsłuchu jest rejestrowanie dźwięków, w szczególności rozmów. Urządzenia te wykorzystywane są głównie przez służby uprawnione do prowadzenia takich działań (Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego itd). Podsłuchy mogą być tak małe, że ich montaż staje się niezauważalny i można je ukryć w niemal każdym miejscu i przedmiocie.
Prawo a podsłuchy
Podsłuchiwanie innych jest nieetyczne oraz niezgodne z prawem obowiązującym w Polsce. Jest to naruszenie prawa do swobody i ochrony komunikowania się, a także prawa do prywatności.
Konstytucja RP zawiera artykuły mówiące o tym, że, każdy obywatel ma zapewnioną wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ograniczenie tych wolności może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie (art. 49.). Ponadto każdy ma prawo do ochrony swojego życia prywatnego, rodzinnego oraz decydowania o swoim życiu osobistym (art. 47.)
Wzmiankę o podsłuchiwaniu znajdziemy także w Kodeksie karnym. Nieuprawnione założenie i posługiwanie się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym, innym urządzeniem lub oprogramowaniem w celu uzyskania informacji, grozi karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub karą pozbawienia wolności do 2 lat.
Kiedy można podsłuchiwać?
Na stronie https://podsluchyblog.wordpress.com/ znajdziemy informacje mówiące o tym, że w niektórych sytuacjach podsłuchiwanie jest legalne i może nawet przynieść wiele korzyści. Przesłanki warunkujące odpowiedzialność karną nie zachodzą w przypadku, jeśli podsłuchiwanie to celowy i bezpośredni zamiar uzyskania informacji. Oznacza to, że w sytuacjach, kiedy nagrywana jest rozmowa, w której bierzemy udział, to jesteśmy uprawnieni do posiadania informacji zdobytych podczas rozmowy.
Podsłuchy mogą okazać się pomocne, jeśli potrzebujemy dowodów na popełnienie przestępstwa. Mogą się przydać w przypadku gróźb karalnych, przemocy psychicznej czy mobbingu, które trudno udowodnić na sali sądowej. Istnieją również sytuacje, w których pracodawca może podsłuchiwać pracowników. Kiedy pracodawca ma podejrzenia wobec pracownika, że np. ujawnia on na zewnątrz poufne informacje, może działać w celu weryfikacji podejrzeń i uzyskania dowodów. Warunkiem jest jednak uzyskanie zgody pracowników na montaż podsłuchu.
Stałe nagrywanie rozmów pracowników jest typowe dla firm call-center. Pracodawca musi obowiązkowo poinformować zatrudnioną osobę, że wszystkie jej rozmowy są nagrywane z powodu charakteru pracy – czasem trzeba ponownie odsłuchać i skontrolować rozmowę przeprowadzoną z klientem.